کتابخانه مسروری حکم آباد

کتابخانه مسروری حکم آباد
بخش بزرگی از کشور را می توان در کتابها پیمود اندرولنگ 
قالب وبلاگ
آخرين مطالب
طراح قالب


 

 

 

 به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، آیین گرامیداشت یازدهمین سالروز تأسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور، صبح امروز، هفدهم اسفند ماه با حضور دکتر غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی؛ دکتر سید رضا صالحی امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران؛ دکتر محمد رجبی، رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی؛ و برخی از چهره های فرهنگی کشور، کتابداران و دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزار شد.

 

در این مراسم، غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ضمن تقدیر از علیرضا مختارپور به عنوان مدیرکل نهاد و دوستی قدیمی، سخنان خود را اینگونه آغاز کرد: هیچ وقت خودم را در جمع کتابداران غریبه نمی بینم، انگار از خانواده خودم هستند. هر کسی که اهل خواندن است، با من هم قبیله است. چراکه در همه عمر دستانم بیش از هر چیز با کتاب سر و کار داشته است.

وی در ادامه چرایی کتاب، کتابخوانی، کتابخانه و کتابدار را مورد پرسش قرار داد و در پاسخ به آن گفت: اگر بپذیریم که به قول مولانا انسان همه اندیشه است، در آنصورت کتاب، به عنوان ابزار انتقال اندیشه، با ذات انسان ارتباطی ناگسستنی دارد. انسان از این جهت که جسمی از گوشت و خون و پوست دارد، با سایر حیوانات یکی است، آنچه ما را از سایر حیوانات ممتاز می کند، داشتن اندیشه است. اختراع زبان، ابداع خط و کتاب باعث شده این اندیشه، قابلیت انتقال پیدا کند. اینکه انسانی بتواند فکرش را با علائمی به نام خط به همه اعصار و آفاق منتقل کند، پدیده ای حیرت انگیز است؛ و کتاب وسیله این انتقال اندیشه است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی تصریح کرد: جامعه ای که کتابخوان باشد و کتابخوانی در آن فرهنگ شده باشد، جامعه ای صاحب بصیرت و آگاهی است. چنین جامعه اهل مطالعه ای را که با انواع افکار آشنا هستند، نمی توان به آسانی فریب داد. این جامعه ای است که لیاقت تصمیم گیری برای خود را پیدا می کند.

وی ادامه داد: در کتابخانه امکان دسترسی آسان به کتاب وجود دارد. این روزها کتاب روز به روز گرانتر می شود و کتابفروشی و نشر شغلی در معرض خطر ورشکستگی است. این گرانی کتاب، خرید و تهیه آن را دشوار می کند؛ و هر چه به مشکلات اقتصادی مردم اضافه می شود، از مخارج فرهنگی می زنند و کارهای فرهنگی را به اجبار کم یا حذف می کنند. اما کتاب را نمی توان حذف کرد. ما باید مشکل را با گسترش کتابخانه ها علاج کنیم.

حداد عادل با اشاره به سال های خدمت خود در آموزش و پرورش، از دانش آموزان مناطقی گفت که غیر از کتاب درسی، تصور دیگری از کتاب نداشتند و این وضعیت را در قیاس با ساکنین مناطق شهری مورد توجه قرار داد. وی بر این اساس بر ضرورت دسترس پذیر کردن کتاب در روستاها و مناطق محروم تأکید کرد و کتابدار و کتابخانه را عامل برقراری عدالت اجتماعی در این حوزه دانست.

ایشان خطاب به کتابداران گفت: شما عامل برقراری عدالت اجتماعی هستید، پس قدر خود و نهاد خود را بدانید. شما باید در درجه اول سراغ کسانی بروید که نه استطاعت خرید کتاب دارند، نه دسترسی به کتاب، و نه حتی انگیزه ای  برای مطالعه دارند.

حداد عادل با تشبیه شغل کتابدار به مدیر داروخانه، بر اهمیت کار وی در راهنمایی کاربران به منظور یافتن محتوایی متناسب با نیاز تأکید کرد.

وی عدم تناسب کتاب با مکانی که کتابخانه در آن قرار گرفته است را، یکی از مشکلات موجود کتابخانه ها عنوان کرد و افزایش بهره وری کتابخانه ها را با تدبیر در اینکه هر کتابخانه به چه نوع کتابی نیاز دارد، پیشنهاد داد و گفت: انتخاب کتاب مناسب برای کتابخانه، کمک به کتابدار و کتابخوان است.

حداد عادل با تأکید بر ضرورت عاقلانه و منطقی بودن ممیزی، و نه ماشینی بودن آن، خطاب به کتابداران گفت: شما انشاالله با کتاب های خوب، مراجعین را، خاصه در مناطقی که دسترسی به آثار مکتوب کم است، کمک کنید تا این ملت یکجا رشد کند. من بر این باورم که ایران باید به رشد یکپارچه ای برسد. چراکه در غیر اینصورت، عدم رشد یک منطقه، سایر نقاط را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.

غلامعلی حداد عادل در خاتمه اعتلای بصیرت و فرهنگ را وظیفه کتابداران دانست و برای تمامی آنان آروزی موفقیت کرد.

گفتنی است، آیین گرامیداشت یازدهمین سالروز تأسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور، صبح امروز، هفدهم اسفند ماه، در تالار رودکی واقع در خیابان حافظ، خیابان استاد شهریار، جنب تالار وحدت برگزار شد.




برچسب‌ها:
[ یک شنبه 17 اسفند 1393برچسب:, ] [ 17:44 ] [ حسین ملکوتی اصل ]
درباره وبلاگ

سال تاسیس:1392------------------------------- تعداد کتاب:5500 نسخه-------------------------- تعداد عضو:400 نفر-------------------------------- ساعات کار:8الی13/30 و 17 الی 19----------- شماره تماس:42543479------------------------- نمابر:45243478---------------------------------------------------------- امکانات----------------------- 1- بخش نشریات------------------------------------ 2- دسترسی به پایگاه نمایه مشتمل بر میلیونها مقاله جهت استفاده دانشجویان و محققان--------------------- 3-متصل به نرم افزار کتابخانه ای تحت وب سامان(با عضویت در کتابخانه از تمامی کتابخانه های سراسر کشور استفاده نمایید)------------------------------- 4- کافی نت (اینترنت پرسرعت ) با تخفیف ویژه اعضا 5-بخش مجزای کودک و نوجوان با انواع سرگرمی ها 6- سالن مطالعه برای برادران و خواهران با ظرفیت 300 نفر
نويسندگان
لینک دوستان



برای آگاهی از تازه های کتاب کلیک کنید

 سخنان ویزه

 
 

جریان فکری شهید مطهری

در زمان حیات آن شهید، کسانى
که او را مى‌شناختند، زیاد نبودند
و کسانى که به عمق برجستگى
و نورانیت فکرى او آشنا بودند،
بازهم کمتر بودند؛ اما امروز در
محیط ذهنى انقلاب،
جریان فکرىشهید مطهرى،
جریان ممتازى است.
این کتابها و مباحث و گفتارهایى
که آن عالم دلسوز و مؤید من
عند الله، به آن‌ها پرداخته است
چه مباحث اجتماعى، چه
مباحث فکرى، چه مباحث عمومى
و چه مباحث فلسفى خاص یکایک
آن‌ها، براى جامعه لازم و حیاتى
است. البته از این کتابها، همه
نمى‌توانند استفاده کنند سطح
خاصى دارد اما مى‌شود کارى کرد
که از این مطالب، همه‌ى جامعه و
جوانان ما استفاده کنند.|


 سخنرانى در دیدار با گروه کثیرى
از معلمان و مسئولان امور فرهنگى
کشور و جمعى از کارگران، به
مناسبت روز معلم و روز جهانى
کارگر۱۲/ ۰۲/ ۱۳۶۹

 ------------------------------

باید پدران و مادران ، بچه ها را
از اول با کتاب محشور و مأنوس
بکنند. حتی باید بچه های کوچک
با کتاب انس پیدا کنند.
بچه هایمان را هم از
اول کودکی عادت بدهیم که
کتاب بخوانند؛
مثلاً وقتی می خواهند بخوابند،
کتاب بخوانند و بخوابند.
وقتی که ایام روز فراغتی هست،
یا مثلاً روز جمعه ای که بازی
می کنند، بخشی از آن را
حتماً برای کتاب قرار بدهند.
در تابستان ها که بچه ها
و جوانان تعطیل هستند،
حتماً کتاب بخوانند؛
کتاب هایی را معین کنند،
بخوانند و تمام کنند.

  

پرداخت آنلاین

برای کمک به انجمن خیرین کتابخانه ساز استان خراسان رضوی روی تصویر زیر کلیک کنید

 

شماره حساب : 47979797/02 بانک ملت

 

 

مدیریت

 

 

نهاد

 

 

اداره

 

 

 

اتوماسيون اينترانت

 

اتوماسيون اينترنت

 

سامانه آمار

 

کتابخوانان

 

 

کتاب من

 

 

 ايميل

 

كتابخانه ديجيتال

 

خیرین

 

اطلس

 

 

 

ايران نمايه