کتابخانه مسروری حکم آباد

کتابخانه مسروری حکم آباد
بخش بزرگی از کشور را می توان در کتابها پیمود اندرولنگ 
قالب وبلاگ
آخرين مطالب
طراح قالب


 با کاروان حسینی (دوره دو جلدی)/ نوشته علی شاوی - محمد جعفر طبسی - عبدالحسین بینش/ انتشارات زمزم هدایت


نویسندگان این اثر ارزشمند، در این پی‏جویی تاریخی، درباره دوران امامت امام حسین(علیه‌السلام) و پس از آن تا هنگام بازگشت کاروان حسینی به مدینه به رهبری امام سجاد(علیه‌السلام) مطالعه‏ای تحلیلی و انتقادی انجام داده و کوشیده‏اند تا جنبه‏های ناشناخته و پنهان و نیز نکات ارزشمندی که تاکنون، چنان‌که باید، به آن پرداخته نشده و نیز حقایقی که در پس پرده‏های دروغ پنهان مانده و یا دروغ‏هایی که لباس حقیقت پوشیده‏اند را آشکار سازند و برای تحقق این مهم نگاهی تحلیلی و در نوع خود بدیع، کم‌نظیر، عمیق و مستند به تاریخ اسلام دارند، تحلیلی که از زمان شکل‌گیری جبهه نفاق در مکه همزمان با دعوت علنی رسول مکرم(صلی‌الله‌علیه)، تا زمان ظهور منتقم خون حسین(علیه‌السلام) را در نظر دارد.
 

فراموشان؛ داستانی از واقعه کربلا/ نوشته داوود غفارزادگان/ انتشارات قدیانی/ 96 صفحه


کتاب «فراموشان» در بردارنده شش روایت با عناوینی نظیر «روایت همسر زهیر بن قین»، «روایت یکی از سربازان حُر بن یزید ریاحی»، «روایت غلام عبیدالله بن زیاد» و... است. اگرچه روایت کتاب سرانجام همان حادثة عظیم کربلا را بازنمایی می‌کند و همه آن‌ها از همان واقعه کربلا سخن می‌گویند، ولی از زاویه و نظر خود و نه همچون مقاتل از زبان یک راوی دانای کل. این رویکرد، علاوه ‎بر جان‌بخشی به شخصیت‌های فراموش‌شده تاریخ، به معنای نگاه به واقعه عاشورا از زاویه‌ای تاکنون دیده نشده است. جزئیات و ظرایفی از آن نقل شده که تاکنون برای مخاطب نوجوان ناشناس بوده است؛ بدین‌ترتیب، نویسنده توانسته به عنوان فرعی کتاب خود یعنی «داستانی از واقعه کربلا» دست یابد؛ بدین معنا که هم از عناصر روایی داستان بهره جوید و هم واقعه کربلا را بیان کند. این نقل‌های متفاوت از زبان‌ اشخاص مختلف با نسبت‌های متفاوت با شهدای کربلا احساساتی متفاوت را به خواننده منتقل می‌کنند که کمتر در مقتل‌خوانی‌های مرسوم با آن مواجه شده‌ و این از مهم‌ترین ویژگی‌های این کتاب است.
 

حماسه و عرفان/ نوشته  آیت‌الله جوادی آملی/ مرکز نشر اسراء/ 421 صفحه


در این کتاب، اصول و بنیان‌هایی از دو فضیلت انسانی «حماسه» و «عرفان»، شناسایی شده تا با تبیین جایگاه هر یک، زنگارهای باطلی که موجب دور نگهداشتن یکی از دیگری است زدوده شود چرا که اتحاد و ائتلاف این دو، مکمل یکدیگر است و معرفتی که با حماسه و خروش ضد مظاهر طاغوت و دشمنان راه حق همراه نباشد هرگز راه به جایی نخواهد برد. همچنان‌که حماسه و دشمن‌ستیزی بدون معرفت و شناخت نیز نه تنها نمی‌تواند سلحشور میدان رزم را به اوج قله سعادت رهنمون باشد بلکه به گواه تاریخ، چه‌بسا وی را به حضیض شقاوت نیز سوق دهد.

این کتاب در سه بخش سامان یافته است که بخش نخستینِ آن هماهنگی آیین اسلام با فطرت نام دارد، در بخش دوم با عنوان فضیلتِ حماسه و عرفان، به موضوعاتی مانند معنای حماسه، معنای عرفان، فرق عارف با دیگران در عبادات، جمع بین حماسه و عرفان و... می‌پردازد و سِرّ هماهنگی عرفان و حماسه را بیان می‌دارد.

بخش پایانی کتاب با عنوان عارفان حماسه‌ساز و حماسه‌سازان عارف، شامل پنج فصل است که عبارت‌اند از: امیر عارفان و سرآمد حماسه‌سازان؛ سید مظلومان و پیشاهنگ شهیدان؛ مظاهر عرفان در حادثة عاشورا؛ جلوه‌های حماسی عاشورا؛ سید ساجدان و زینت عابدان.
 

حسین بن علی(علیه‌السلام)، امام شهدا/ نوشته مرضیه محمدزاده/ انتشارات مجتمع فرهنگی عاشورا/ 856 صفحه


این کتاب دارای چهار فصل است که در هریک، به زندگانی و نهضت امام حسین(علیه‌السلام) در ادوار تولد تا امامت، امامت تا شهادت و پس از شهادت ایشان اشاره شده است و در‌نهایت در فصل چهارم به تبیین مواریث علمی و احادیث و روایات رسیده از امام(علیه‌السلام) پرداخته است. مطالب و درون‌مایه کتاب مستند و با بهره‌گیری از منابع اصیل و درجه اول و همچنین منابع دوران معاصر در حوزه زندگانی و نهضت حسینی نگاشته شده است. نثر کتاب روان، رسا و امروزین است و نکات آموزنده و تحلیلی در کنار روایات تاریخی آمده است. همچنین زندگی و شخصیت امام حسین(علیه‌السلام) و فلسفه قیام و پیام عاشورا و شهادت ایشان و نتایج آن بررسی شده است و در این رهگذر، اوضاع سیاسی، اجتماعی، ‌اقتصادی و نظامی جامعه اسلامی در این دوران را تحلیل و ارزیابی کرده‌اند تا نشان دهند که جامعه اسلامی دورمانده از تربیت حقیقی اسلامی بعد از رحلت نبی اکرم(صلی‌الله علیه و آله) چه مسائل و مصائبی را برای میراث ارزشمند آن حضرت یعنی دین و آل‌طاهرش(علیه‌السلام) ایجاد کرد.
 

شهیدان جاوید و دوزخیان جاوید/ نوشته مرضیه محمدزاده/ انتشارات بصیرت/ 373 صفحه


بخش شهیدان جاوید: 
این کتاب به بررسی شخصیت و نسب‌شناسی افرادی پرداخته که در قیام کربلا و راه یاری امام حسین(علیه‌السلام) به شهادت رسیدند. نویسنده اثر برای دستیابی به حقایق در این‌خصوص، به نقد علمی و تحقیق و پژوهش گسترده تاریخی و بررسی تطبیقی منابع مختلف و دست اول پرداخته و سعی کرده به سؤالاتی از‌این‌دست دربارة یاران وفادار امام حسین(علیه‌السلام) پاسخ دهد: یاران امام(علیه‌السلام) چه کسانی بودند و تعداد آن‌ها چند نفر بوده است؟ تبار، قبیله و زادگاهشان کجا بوده است؟ چه ویژگی‌ها و خصوصیاتی داشتند و چگونه انتخاب شدند؟ در چه زمانی به امام(علیه‌السلام) پیوستند و در نهضت شکوهمند امام(علیه‌السلام) چه جایگاهی داشتند؟ نحوه و زمان شهادت آنان چگونه بود؟ پاسخ به این پرسش‌ها از دیرباز تاکنون دغدغه محققان و تاریخ‌نویسان و عموم علاقه‌مندان به امام حسین(علیه‌السلام) بوده است.


بخش دوزخیان جاوید:
معرفی جبهه باطل در واقعة عاشورا، برای به دست‌ آوردن تحلیل جامعی از واقعه عاشورا و عبرت‌آموزی از سرنوشت ایشان ضروری است. در این پژوهش به ویژگی‌های قاتلان امام حسین(علیه‌السلام) از نظر تبار، قبیله، زادگاه، عاقبتشان و از همه‌ مهم‌تر دلایلی که باعث شد تا در جبهه باطل علیه حق چنین حضوری فعّال و محوری را داشته‌ باشند پرداخته شده. کتاب در دوازده بخش نظام یافته که عبارتند از: زندگی و سرانجام بنی‌امیه (ابوسفیان، معاویه و یزید)؛ والی کوفه، عبیدالله بن زیاد؛ امیر سپاه کوفه، عمربن سعد؛ فرماندهان سپاه اموی نظیر شبث‌بن ربعی، شمربن ذی‌الجوشن و...؛ فرماندهان طوایف و قبایل؛ قاتلان اصحاب و خاندان امام حسین (علیه السلام)؛ قاتلان امام حسین (علیه السلام)؛ کسانی که در صحنه کربلا به‌طور مستقیم با آن حضرت جنگیدند و یا ضربه‌ای وارد ساختند، اسبی بر پیکر امام تازاندند، یا دست به غارت خیمه‌ها زدند و حاملین سرهای شهدا.



برچسب‌ها:
[ یک شنبه 26 مهر 1394برچسب:مطالعه,کتابخوانی,مطالعه در محرم,کتابخانه مسروری,, ] [ 15:21 ] [ حسین ملکوتی اصل ]
درباره وبلاگ

سال تاسیس:1392------------------------------- تعداد کتاب:5500 نسخه-------------------------- تعداد عضو:400 نفر-------------------------------- ساعات کار:8الی13/30 و 17 الی 19----------- شماره تماس:42543479------------------------- نمابر:45243478---------------------------------------------------------- امکانات----------------------- 1- بخش نشریات------------------------------------ 2- دسترسی به پایگاه نمایه مشتمل بر میلیونها مقاله جهت استفاده دانشجویان و محققان--------------------- 3-متصل به نرم افزار کتابخانه ای تحت وب سامان(با عضویت در کتابخانه از تمامی کتابخانه های سراسر کشور استفاده نمایید)------------------------------- 4- کافی نت (اینترنت پرسرعت ) با تخفیف ویژه اعضا 5-بخش مجزای کودک و نوجوان با انواع سرگرمی ها 6- سالن مطالعه برای برادران و خواهران با ظرفیت 300 نفر
نويسندگان
لینک دوستان



برای آگاهی از تازه های کتاب کلیک کنید

 سخنان ویزه

 
 

جریان فکری شهید مطهری

در زمان حیات آن شهید، کسانى
که او را مى‌شناختند، زیاد نبودند
و کسانى که به عمق برجستگى
و نورانیت فکرى او آشنا بودند،
بازهم کمتر بودند؛ اما امروز در
محیط ذهنى انقلاب،
جریان فکرىشهید مطهرى،
جریان ممتازى است.
این کتابها و مباحث و گفتارهایى
که آن عالم دلسوز و مؤید من
عند الله، به آن‌ها پرداخته است
چه مباحث اجتماعى، چه
مباحث فکرى، چه مباحث عمومى
و چه مباحث فلسفى خاص یکایک
آن‌ها، براى جامعه لازم و حیاتى
است. البته از این کتابها، همه
نمى‌توانند استفاده کنند سطح
خاصى دارد اما مى‌شود کارى کرد
که از این مطالب، همه‌ى جامعه و
جوانان ما استفاده کنند.|


 سخنرانى در دیدار با گروه کثیرى
از معلمان و مسئولان امور فرهنگى
کشور و جمعى از کارگران، به
مناسبت روز معلم و روز جهانى
کارگر۱۲/ ۰۲/ ۱۳۶۹

 ------------------------------

باید پدران و مادران ، بچه ها را
از اول با کتاب محشور و مأنوس
بکنند. حتی باید بچه های کوچک
با کتاب انس پیدا کنند.
بچه هایمان را هم از
اول کودکی عادت بدهیم که
کتاب بخوانند؛
مثلاً وقتی می خواهند بخوابند،
کتاب بخوانند و بخوابند.
وقتی که ایام روز فراغتی هست،
یا مثلاً روز جمعه ای که بازی
می کنند، بخشی از آن را
حتماً برای کتاب قرار بدهند.
در تابستان ها که بچه ها
و جوانان تعطیل هستند،
حتماً کتاب بخوانند؛
کتاب هایی را معین کنند،
بخوانند و تمام کنند.

  

پرداخت آنلاین

برای کمک به انجمن خیرین کتابخانه ساز استان خراسان رضوی روی تصویر زیر کلیک کنید

 

شماره حساب : 47979797/02 بانک ملت

 

 

مدیریت

 

 

نهاد

 

 

اداره

 

 

 

اتوماسيون اينترانت

 

اتوماسيون اينترنت

 

سامانه آمار

 

کتابخوانان

 

 

کتاب من

 

 

 ايميل

 

كتابخانه ديجيتال

 

خیرین

 

اطلس

 

 

 

ايران نمايه